Modig-Per

For nogle måneder siden var jeg i København for at besøge familie, og en sagde: “Det er godt nok modigt at flytte i hus på landet – meget modigere end de, der flytter et halvt år til Berlin eller sådan noget”.

Det, synes jeg, er ret sjovt. Jeg mener, jeg føler mig sgu ikke særlig modig, når jeg render rundt i Sorring City (læs: Dagli’Brugsen), eller når jeg som en anden hausfrau afleverer Vika i dagplejen, trisser hjem og laver müsli, læser om kulturvidenskabelige grundbegreber og laver kogt skinke og flødekartofler til aftensmad. Jeg føler mig faktisk bare sådan lidt småborgerlig.
Men det er jeg faktisk slet ikke. Jeg er faktisk modig! Og jeg kan da egentlig godt følge det lidt. For der er eddermame langt fra Nordsjælland, hvor jeg er vokset op og herud i Danmarks højestbeliggende landby, hvor man siger goddaw og er en landsbykändis, fordi man er den nye lærers kone.

Henriks kollegaer var ved at falde ned af stolene, da han i sommer fortalte, at vi var flyttet herud, inden skoleåret startede, i et hus, selvom han ikke var, og stadig ikke er, fastansat. Det var da også ret tosset, men det er noget, jeg virkelig godt kan lide ved ham Henrik. Vi kan være spontane og lidt tossede sammen. Det her hus er jo altså bare noget, vi har fremlejet – vi kan flytte i morgen, hvis vi har lyst. Intet ligger fast, vi springer bare lidt ud i nogle nye eventyr (omend lidt mere landsbyagtige eventyr) sammen.

Nogle gange synes jeg da også, at det er forfærdelig langt ude på landet, og der er altså ikke meget at give sig til herude. Men hvis man husker at tage en bus ind til byen et par gange om ugen for at undgå ‘Sorring-kuller’, så er her faktisk ret så fantastisk. Jeg knuselsker vores fantastiske hus, at sidde og kigge ud af de kæmpe vinduer på snevejret, eller at læse ved spisebordet mens solen skinner mig lige i hovedet. Eller at bygge snemænd i haven. Eller at se Vika øve sig med gåvognen på det store stuegulv. Eller at have plads til at lave projekter i køkkenet. Eller …

Faktisk kan det anbefales. At prøve noget nyt og lidt farligt en gang imellem. Hvis det ikke er sjovt, kan man altid flytte hjem igen.

Se selv, hvor pænt her er.

IMG_0819

IMG_0818

IMG_0822

IMG_0823

Skriv et svar

