Dagen før dagen

Det har været en mærkelig dag i dag. For i dag er det et år siden, at jeg lå på fødegangen og var lige ved at blive mor. I nat klokken 03:13 er det lige præcis et år siden, at jeg blev mor til verdens bedste Vika.

Min fødsel var en lang satan – 36 timer – så egentlig, har jeg gået og været sådan lidt ved siden af mig selv siden i går aftes klokken 23 – der var det et år siden, at jeg vandet gik. Det er stort, og man er meget mor sådan en dag her. Jeg bliver præcis som min egen mor, kan jeg mærke. Om nogle år fortæller jeg Vika, at ‘nu er det så og så mange år siden, at mit vand gik’ og ‘nu er det så og så lang tid siden, at du kom op til mig, og vi kiggede hinanden ind i øjnene og ind i evigheden’.

Det der med evigheden sagde min mor ret tit. Og hun sagde, at da hun kiggede ind i mine øjne, så forsvandt alle smerterne, og hun glemte tid og sted. Da Vika kom op til mig, var hun helt lilla og skreg mig ind i hovedet i en halv time. Nok fordi hun havde været så længe undervejs og var lettere stresset. Men jeg blev ikke snydt for min evigheds-moment – det fik jeg en times tid efter fødslen.

Jeg kan hele historien om den dag, jeg selv blev født. Hvordan Lotte fandt en mønt og ville vise den til min mor. Hvordan vandet gik, da hun lænede sig fremover, og hvordan hun skjulte det for hele familien, fordi min mormor havde lavet flæskesteg, og min mor ikke ville gøre hende ked af det ved ikke at blive til middag. Så hun sad under hele stegen med vand ned af benene og begyndende veer. Hun fortalte det til selskabet bagefter og ringede til fødegangen for at høre, om hun lige kunne nå at få desserten med. Det kunne hun ikke. Hvordan min far fik hende til at grine i bilen, og hvordan vandet gjorde bilen beskidt, fordi det løb, hver gang hun grinede. Og hvordan jeg kom ud 01:50, og vi kiggede hinanden i øjnene og ind i evigheden.

Vika er det bedste, der nogensinde er sket for mig. Hun er Vika-evigglad, og hun får mig til at grine hver dag. Siden hun var ni uger, har hun sovet igennem, og vi har aldrig haft noget bøvl med hende. Hun er nem, smuk, glad og helt perfekt.

Tillykke til dig i morgen, min dejlige datter.

 

Vika få timer gammel

 

Vika efter første uge i dagpleje

 

One thought on “Dagen før dagen

  1. Hvor er det smukt skrevet Laura. Det går lige i hjertet. Tillykke med fødselsdagen til Vika-evigglad i morgen 🙂

Skriv et svar

