Tre dages meningsløs skraldemarathon

Indrømmet. De to tykke, enslignende damer fra Avedøre, der har levet i deres eget skrald i 13 år er en pisse god historie med fantastisk billedmateriale. Deres lille lejlighed har et par kvadratmeter ledig plads i entreen, men ellers er hele herligheden dækket af mælkekartoner, leverpostej, aviser, dåsekødboller og smørpakker fra gulv til loft. Rengøringspersonalet fandt blandt andet en ti år gammel mælk, der eksploderede, da den blev gravet frem.

Ja, det er en god historie, og jeg fulgte den med stor interesse, da den var igennem mediemøllen i foråret. Ifølge rengøringspersonalet er Avedøredamerne absolut ikke de eneste skraldesamlere i landet. Hver måned tømmer de i snit 4-5 lejligheder, der er værre end Annies og Janes. Ensomme, syge mennesker, der ikke magter at tage vare på sig selv. Og dem har vi brug for at blive bekendt med i Danmark. Jeg kendte i hvert fald ikke til problemet og slet ikke til omfanget, inden jeg læste artiklerne, og jeg syntes, det hele var udført på en saglig måde, der ikke udhængte staklerne, fordi de var anonymiserede.

Men at Politiken så vælger at genoptage historien i den forgangne uge, gør mig harm. Historien er nu, at Annie og Jane flytter til en ny lejlighed og hjælper rengøringspersonalet med at rydde den gamle. De står frem med navn og billede denne gang – i ens tynde fletningefrisurer, flagrende gevandter og knapt så intelligente udtryk. Nu behøver de ikke være anonyme mere, synes de, fordi ….. ja, hvorfor!?

Jeg forstår ikke, hvad meningen med artikelserien (som strækker sig over tre dage!) er, andet end at udstille de to stakler, der åbenlyst ikke kender resultaterne af deres egne handlinger. Vi fik historien i foråret, og på det tidspunkt med lange forklaringer om, at de to ikke stillede frem, fordi de ikke ville genkendes i supermarkedet og i det danske land som ‘skraldedamerne’. Det kan jeg fandme godt forstå. Og jeg syntes sagtens, at historien kunne bære anonyme kilder. Skraldet talte sgu ligesom for sig selv. Jeg synes, Politiken grænser til EBlignende tilstande, når de så to måneder senere plastrer tre dages aviser til med de to damer. Jeg fremhæver lige følgende billedtekst:
“De skal eddermame have én over nakkerne, kommunerne”. Jane Albrechtsen er ikke noget voldeligt menneske. Derfor giver hun sine frustrationer luft over for den slaskedukke, hun har købt til formålet. Dukken kalder hun Kværke.

Teksten er ledsaget af billedet af den lettere buttede Jane i løse gevandter i en lidet flatterende vinkel, der står med sin slaskedukke Kværke. Se billedserien her.
Hvis det ikke er at udstille de to stakler, så ved jeg sgu ikke, hvad det er. Og det fuldstændig uden anden grund end underholdningsfaktoren. Jeg er skuffet over Politiken.

Skriv et svar

